E-ISSN: 2619-9467

Contents    Cover    Publication Date: 30 Jan 2013
Year 2013 - Volume 23 - Issue 1

Open Access

Peer Reviewed

ORIGINAL RESEARCH
2335 Viewed1193 Downloaded

The Effects of the Training Applied to Expectant Mothers Related to the Traditional Applications of Pregnancy, Childbirth, Puerperium
Anne Adaylarına Verilen Eğitimin Gebelik, Doğum ve Lohusalığa İlişkin Geleneksel Uygulamalara Etkisi

Full Text PDF  
Turkiye Klinikleri J Gynecol Obst. 2013;23(1):1-14

Article Language: TR
Copyright Ⓒ 2020 by Türkiye Klinikleri. This is an open access article under the CC BY-NC-ND license (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/)
ÖZET
Amaç: Bu araştırmada, gebelik, doğum ve lohusalığa ilişkin geleneksel uygulamalar konusunda anne adaylarına verilen eğitimin, geleneksel inanç ve uygulamalara etkisi araştırıldı. Gereç ve Yöntemler: Araştırmada hem tarama hem de deneme modeli kullanıldı. Gebelik, doğum ve lohusalığa ilişkin geleneksel inanç ve uygulamaları belirlemede tarama modeli uygulanırken, eğitim programının geleneksel inanç ve uygulamalara etkisini belirlemeye yönelik ön test/son test kontrol gruplu model uygulandı. 24-36. haftasında olan, eğitimlerden yeterince yararlanamayan, alt sosyokültürel düzeyde 31'i deneme, 33'ü kontrol grubu toplam 64 gebeye eğitim verildi. Çalışmada Anne sağlığı Eğitim Programına başlamadan önce “Anne sağlığı Geleneksel İnanç ve Uygulamalar Görüşme Formu” (n=196) uygulanarak, gerekli bilgiler toplandı. Sonra “Anne Sağlığıyla İlgili Geleneksel İnanç ve Uygulamalar Ölçeği” ile “Anne Sağlığı Başarı Testi” hazırlanarak ön test ve son test şeklinde uygulandı. Bulgular: Anne adaylarının %87,6'sı farklı bitkiler karıştırılıp içildiğinde gebe kalınabileceğine inandığını; %77'si rahime şeker, katran, soğan vb. bitki ve baharatlarla karıştırılan pamuk yerleştirildiğinde gebelik olabileceğini, %78,2'si gebe güzel kişilere bakarsa çocuğunun güzel olacağını belirttiler. Eğitim sonucunda, deneme grubundakilerin başarı testinin son test puanlarında anlamlı artış belirlendi, başarı testi son test puan ortalamaları kontrol grubuna göre yüksek bulundu (p=0,025). Kontrol grubundakilerin AS-FOİU Tutum Ölçeği ön test/son test puan ortalamaları arasında anlamlı düzeyde fark olmadı (p=0,525). Eğitim sonucu anne adaylarında gebelik, doğum ve lohusalığa ilişkin olumlu değişikliklerin gerçekleştiği AS-FOİU tutum ölçeğinin son test puan ortalamalarının ön teste göre yüksek olduğu belirlendi (p<0,053). Sonuç: Verilerin değerlendirilmesi sonucunda gebelik, doğum ve lohusalığa ilişkin eğitim verilen anne adaylarının geleneksel inanç ve uygulamalarında olumlu yönde değişim olduğu ve eğitim programının başarılı olduğu ortaya kondu.
ABSTRACT
Objective: In this study, the influences of Mother Health and Child Care Training Program on expectant mothers' traditional belief and applications related to pregnancy, childbirth and puerperium have been researched. Material and Methods: In the research, both scanning and experimenting models have been used. While scanning model was used to define traditional belief and applications related to pregnancy, puerperium, the real experimental model with pre-test and post-test design was used to define the effects of traditional belief and applications of the training program. Among 64 pregnant individuals, 31 experimental from the sub-socio-cultural society and 33 from the control group, who could not take the benefits of the training sufficiently, were educated during 24-36 week-pregnancy period. In this study, the data were acquired first by applying “the Interview Form of Traditional Belief and Applications of Mother Health” (n= 196). Then, the “Scale of Traditional Belief and Applications in Mother Health” and “Success Test about Mother Health” were applied as pre-tests and post-tests. Results: 87.6 percent of the expectant mothers stated that they believed to become pregnant by drinking the mixture of different plants; 77% of mothers said by placing sugar, sugar, tar, and the cotton made out of herbs, spices and onions, etc., into the uterus, 78.2% said that they believed the baby would be beautiful if the pregnant lady stared at the beautiful people around. At the end of the training, a significant increase were recorded in the post test achievement scores of experimental group, and achievement test was found to be higher than the control group posttest mean scores (p=0.025). There was no significant difference among the mean scores of pretest/posttest AS-FOIU Attitude Scale in the control group (p=0.525). At the end of the training, it was observed that there were positive changes among mothers related to pregnancy, delivery, and puerperium, furthermore AS-FOIU posttest attitude scale means were found to be significantly higher than pretest scores (p<0,053). Conclusion: As a result of evaluation of data, it is asserted that there has been a positive improvement in the training program about the traditional belief and applications related to pregnancy, childbirth, puerperium care topics and the training program has been successful.