E-ISSN: 2619-9467

Cover    
Year 2009 - Volume 19 - Issue 4

Open Access

Peer Reviewed

ORIGINAL RESEARCH
3042 Viewed1137 Downloaded

Effect of the Supportive Breastfeeding Education Through House Visits Model on Lactational Amenorrhea Method During the Postpartum Period
Doğum Sonrası Dönemde Ev Ziyareti Yoluyla Desteklenen Emzirme Eğitim Modelinin Laktasyonel Amenore Metoduna Etkisi

Full Text PDF  
Turkiye Klinikleri J Gynecol Obst. 2009;19(4):179-88

Article Language: TR
Copyright Ⓒ 2020 by Türkiye Klinikleri. This is an open access article under the CC BY-NC-ND license (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/)
ÖZET
Amaç: Araştırma, doğum sonrası kliniklerinde başlanan ve doğum sonrası altı ay boyunca ev ziyareti yoluyla desteklenen etkili emzirme konusunda verilen eğitimin, laktasyonel amenore metodu (LAM)'na etkisini saptamak amacıyla yapılmıştır. Gereç ve Yöntemler: Araştırma, deneysel olarak hastanelerin doğum sonu kliniklerinde ve kadınların evlerinde yapılmıştır. Örneklem 23'ü çalışma (Ç), 23'ü kontrol (K) grubunda olmak üzere toplam 46 kadından oluşmuştur. Verilerin değerlendirilmesinde, ki-kare, Fisher kesin ki-kare, Student's t-testi ve Mann Whitney-U testi kullanılmıştır. Bulgular: LA süresi ortalaması bakımından gruplar arasında istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmamasına rağmen çalışma grubu kadınların LA süre ortalaması kontrol grubuna göre daha uzundur (ÇG: 109.4 gün, KG: 92.9 gün). Kontrol grubunun 3'ünde LA devam ederken istenmeyen gebelik oluşmuş, buna karşın çalışma grubunda gebe kalan olmamıştır. Bundan başka gruplar ilk altı ayın sonunda modern aile planlaması yöntemi kullanımı bakımından karşılaştırıldığında gruplar arası fark çalışma grubu lehine önemli bulunmuştur. Sonuç: Emzirme davranışı LA süresini etkileyen önemli faktörlerden birisidir. Gruplar arasında fark olmamakla birlikte çalışma grubunun LA süresi daha uzun olup kontrol grubu kadınlardan üçü gebe kalmıştır. Ayrıca modern aile planlaması yöntemi kullanımı çalışma grubu kadınlarda önemli bulunmuştur. Sonuç olarak emzirme eğitim modelinin etkili olduğu ve modelin uygulanmaya entegre edilmesi önerilir.
ABSTRACT
Objective: The study was conducted to measure the effect of the supportive breastfeeding education through house visits model on the lactational amenorrhea method (LAM) during the postpartum period. Material and Methods: This experimental study was carried out in postpartum wards and the homes of the women. The sampling consisted of 46 women, with 23 each in the study (S) and control (C) groups. Chi-square, Fisher's Exac chi-square, test for the significance of the differential between two averages, and Mann Whitney U-test were used for data evaluation. Results: Although there was no significant difference between groups in terms of the duration of lactational amenorrhea, its mean value was found to be longer in women in study group (SG: 109.4 days, CG: 92.9days). While unwanted pregnancy was identified in 3 women from the control groups who were protected from pregnancy with LAM whereas no pregnancy was seen in the study group. Furthermore, when groups were compared six months later with regard to the utilization of modern family planning methods, it was found to be significantly higher in the study group. Conclusion: Breastfeeding behavior is one of the important factors affecting the duration of LA. While the differential between the groups for the continuation of LA was found to be insignificant, 3 women in the control group were diagnosed to be pregnant, and modern method use was noted to be higher in the study group. These outcomes are meaningful in signifying the effectiveness of the breastfeeding education model and in endorsing the integration of the model into services for expansion.