2910 Viewed1535 Downloaded
Knowledge Level About Pregnancy In Parous Women, Its Determinants And Effect On Antenatal Care
Gebeliğe İlişkin Bilgi Düzeyi, Etkenleri ve Bunun Doğum Öncesi Bakım Üzerine Etkisi
Sebahat ATAR GÜRELa, Vahit Doğu KEMİKa
aKadın Hastalıkları ve Doğum AD, Abant İzzet Baysal Üniversitesi İzzet Baysal Tıp Fakültesi, BOLU
Turkiye Klinikleri J Gynecol Obst. 2007;17(2):101-9
Article Language: TR
Copyright Ⓒ 2024 by Türkiye Klinikleri. This is an open access article under the CC BY-NC-ND license (
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/)
ÖZET
Amaç: Doğum yapmış kadınların gebeliğe ilişkin bilgi düzeyi, bilgi düzeyinin etkenleri ve doğum öncesi bakım (DÖB) üzerine etkisinin saptanması. Gereç ve Yöntemler: Kesitsel planlı çalışmada, son iki yıl içinde doğum yapan ve DÖB alan 420 kadın ile görüşüldü. Kadınlara gebelikte beslenme, cinsellik, ultrasonografi incelemesi ve kromozom anomali taraması konularında toplam 5 soru soruldu. Görüşülen kadınlardan 117'si (%27.9) bu sorulardan hiçbirini yanıtlayamadı ve 'bilgisi yok' kümesine dahil edildi. Kalan 303 (%72.1) kadın ise en azından bir soruya doğru yanıt verdi ve 'kısmen bilgisi var' kümesine alındı. Bulgular: Çalışmaya alınan olguların tümünde doğru yanıt ortalaması 1.21, 'kısmen bilgisi var' kümesinde ise 1.68 oldu. Soruların tümüne kadınların ancak %0.5'i doğru yanıt verdi. 'Bilgisi yok' kümesindeki kadınlarda köyde yaşama oranı daha yüksek (p= 0.01); sosyoekonomik düzeyi (p= 0.004), kendisinin ve eşinin eğitim düzeyi (p= 0.001), işte çalışma durumu (p= 0.002) ve sosyal güvenceye sahip olma durumu (p= 0.003) ise daha düşük oranda bulundu. DÖB esnasında yapılan muayene ve laboratuar incelemelerinden karından gebelik muayenesi ile kan düzeyi tayini dışındakilerin 'bilgisi yok' kümesinde daha düşük oranda yapıldığı izlendi (p< 0.03). 'Bilgisi yok' kümesinde gebe iken bilgi edinme gereksinimi duyma ve muayene olduğu sağlık kurumunun dışında bir kaynaktan bilgi edinme durumunun daha düşük oranda olduğu gözlendi (p= 0.002, p= 0.001). Sonuç: Çalışma kümesinin gebeliğe ilişkin bilgi düzeyi düşük olup bilgi düzeyi ile sosyodemografik özellikler arasında önemli bir ilişki bulunmaktadır. Kadının gebeliğe ilişkin bilgi düzeyi DÖBün niteliğini etkilemektedir. DÖB hizmetlerinin daha nitelikli hale getirilebilmesi için DÖB esnasında gebelerin bilgilendirilmesine önem verilmelidir.
ABSTRACT
Objective: The purpose of this study was to investigate knowledge level about pregnancy in parous women and to evaluate its determinants and effect on antenatal care. Material and Methods: The study was planned as cross-sectionally and 420 women who had antenatal care and gave birth in last 2 years were interviewed. Five questions about nutrition, sexuality, ultrasonography examination, and chromosomal anomaly screening in pregnancy were asked to the women. One hundred seventeen (27.9%) women who couldn't give correct answers to the all questions included to the 'uninformed group'. Remaining 303 (72.1%) women who gave at least one correct answer included to the 'partially informed group'. Results: Mean correct answer was 1.21 in the study population and 1.68 in the 'partially informed' group. Only 0.5% of women gave correct answer to all questions. Living in village was significantly higher (p= 0.01), and socioeconomic level (p= 0.004), education level (p= 0.001), working status (p= 0.002), having social association (p= 0.003) were significantly lower in uninformed group. We observed that physical examination and laboratory tests of antenatal care, except abdominal examination and complete blood cell count, were done significantly lower in uninformed group (p< 0.03). It was observed that the need of getting information about pregnancy and using different information resources for antenatal education was lower in uninformed group (p= 0.002, p= 0.001). Conclusion: Knowledge level about pregnancy was lower in this study population and there was significant relation between knowledge level and sociodemographic factors. Knowledge level of women about pregnancy affects quality of antenatal care and to increase quality of antenatal care importance should be given to antenatal education.