1763 Viewed916 Downloaded
Measurement of Patient Satisfaction and Experiences with Nursing Care in a Maternity Gynecology Hospital
Kadın Doğum Hastanesinde Hemşirelik Bakımı ile İlgili Hasta Memnuniyeti ve Deneyimlerinin Ölçülmesi
Nülüfer ERBİLa, Yasemin TEMİZ MARANGOZb, Ayla ŞENb, Hatice KILIÇc
aDepartment of Nursing, Ordu University School of Health, bDepartment of Education, cDepartment of Infection Control, Ordu Maternity-Gynecology and Children's Hospital, Ordu
Turkiye Klinikleri J Gynecol Obst. 2009;19(3):122-30
Article Language: EN
Copyright Ⓒ 2024 by Türkiye Klinikleri. This is an open access article under the CC BY-NC-ND license (
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/)
ABSTRACT
Objective: The aim of this study were to determine the effected factors and to measure satisfaction and experiences with nursing care of admitted patients in prenatal, postpartum, obstetric and gynecologic surgery wards. Material and Methods: The research planned as cross-sectional and descriptive type. The data were collected using the Newcastle Satisfaction Nursing Scales (NSNS) instrument which made validity and internal reliability of the Turkish version by Uzun and via a demographic information questionnarie. The NSNS were administered by researchers to 424 inpatients immediately before discharge from hospital. Demographic variables were evaluated via descriptive statistics. Results: It was determined that 241 (56.8%) of patients were between 18-27 ages, 174 (41%) of them graduated from primary school, 280 (66%) of them had hospital experience previously, 165 (38.9%) of them admitted inpatient of obstetric and gynecolojic surgery ward, 171 (40.3%) of them had spent two days in hospital at the time of their interviews. The Experience Nursing Care Scale (ENCS) and Satisfaction Nursing Care Scale (SNCS) scores from NSNS were positively and significantly correlated with each other (r=0.39, P=0.000). It was found that the mean score of SNCS was 69.89 ± 16.94 and the mean score of ENCS was 57.44 ± 18.94. It was found a statistically significant difference between patient's SNCS scores with patient's admitted ward and their admitted reason in this research. Conclusion: In result of this research was found that admitted ward and admitted reason were affected for nursing care satisfaction. Also, the results of this study will supply data for advance quality researchs about patient satisfaction with nursing care before launching total quality work in this hospital.
ÖZET
Amaç: Bu araştırmanın amacı, prenatal, postpartum, obstetrik ve jinekolojik cerrahi servislerinde yatan hastaların hemşirelik bakımı hakkındaki deneyimleri ve memnuniyetlerini ölçmek ve etkileyen faktörleri belirlemekti. Gereç ve Yöntemler: Araştırma kesitsel ve tanımlayıcı tipte planlandı. Araştırmanın verileri Türkçe geçerlik ve güvenirlik çalışması Uzun tarafından yapılan Newcastle Hemşirelikten Memnuniyet Ölçekleri ve anket formu ile toplandı. Memnuniyet ölçekleri, 424 hastaya, hastaneden taburcu olmadan hemen önce araştırmacılar tarafından uygulandı. Demografik değişkenler, tanımlayıcı istatistik ile değerlendirildi. Bulgular: Hastaların 241 (%56.8)'i 18-27 yaşları arasında, 174 (%41)'ü ilkokul mezunu, 280 (%66)'i daha önce hastane deneyimine sahip, 165 (%38.9)'i obstetrik ve jinekolojik cerrahi servisinde yatmakta, 171 (%40.3)'i de araştırma için görüşme yapıldığında iki gündür hastanede yatmaktaydı. Hemşirelik Memnuniyet Ölçeklerinden Hemşirelik Bakımı ile İlgili Yaşananlar Ölçeği (HBYÖ) ve Hemşirelik Bakımından Memnuniyet Ölçeği (HBMÖ) ortalama puanları pozitif yönde birbiriyle ilişkili bulundu (r= 0.39, p= 0.000). HBMÖ puan ortalaması 69.89 ± 16.94 ve HBYÖ puan ortalaması 57.44 ± 18.94 bulundu. Bu araştırmada, HBMÖ puanlarının hastaların yattığı servislere ve hastaneye yatma nedenine göre istatistiksel olarak önemli düzeyde farklı olduğu bulundu. Sonuç: Bu araştırmanın sonucunda, hastaların yattığı servis ve hastaneye yatış nedeninin hemşirelik bakımı memnuniyetini etkileyen faktörler olduğu bulundu. Aynı zamanda bu araştırmanın sonuçları, bu hastanede toplam kalite çalışmaları başlatılmasından önce, hemşirelik bakımı ile ilgili hasta memnuniyeti hakkında yapılacak olan çalışmalara veri sağlayacaktır.