2237 Viewed1140 Downloaded
The Effect of Education Given to the Primiparous Pregnant Women on Postpartum Depression
Primipar Gebe Kadınlara Verilen Eğitimin Doğum Sonrası Depresyon Üzerine Etkisi
Bahtışen KARTALa, Nimet KARATAŞb, Mürüvvet BAŞERc
aDepartment of Gynecology and Obstetrics Nursing, Gaziosmanpaşa University Tokat Health School, Tokat
bDepartment of Public Health Nursing, Hacı Bektaş Veli University Semra and Vefa Küçük Health School, Nevşehir
cDepartment of Gynecology and Obstetrics Nursing, Erciyes University Faculty of Health Sciences, Kayseri
Turkiye Klinikleri J Gynecol Obst. 2016;26(4):197-204
DOI: 10.5336/gynobstet.2016-52028
Article Language: EN
Copyright Ⓒ 2024 by Türkiye Klinikleri. This is an open access article under the CC BY-NC-ND license (
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/)
ABSTRACT
Objective: In order to protect the health of mother and her infant, it is important to prevent postpartum depression, to diagnose it earlier and to supply the necessary treatment. One of the interventions aimed at preventing postpartum depression is education studies. This is a experimental study with control group which was conducted in order to determine the effect of Postpartum Preparedness Education given to the primiparous pregnant women on postpartum depression risk. Material and Methods: The study sample consisted of 182 women (97 in control group and 85 in intervention group). Ethics Committee Approval was acquired for the study and informed consent was obtained from the women. The women in the intervention group were given Postpartum Preparedness Education between the 28th and 32nd gestational weeks. Chi-square, Fisher's Exact, MC Pearson, Student's t and Mann Whitney U tests were used in order to analyze the data. Results: It was determined that total depression score of women in intervention group (53.0±16.7) is lower than that of women in control group (61.5±22.3) and the difference between the two groups is significant (p<0.05). In addition, while there was no significant difference between the two groups in terms of sub dimensions such as selfharm, sleeping and eating disorders (p>0.05), depression score of women in intervention group were much lower in terms of sub dimensions such as mood changes, guiltiness and anxiety (p<0.05). It was also found that depression scores of women in intervention group who live in rural area, whose education level is secondary school or less, who don't work, who have low-income status and who are 23 years old or younger were lower than those of control group and the difference between the groups was significant (p<0.05). Conclusion: As a result, it can be said that Postpartum Preparedness Education given to the pregnant women is effective on postpartum depression risk.
ÖZET
Amaç: Annenin ve bebeğin sağlığını korumak için doğum sonu depresyonun önlenmesi, erken tanı ve tedavisinin sağlanması önemlidir. Doğum sonu depresyonu önlemeyi amaçlayan müdahalelerden birisi de eğitim çalışmalarıdır. Bu araştırma primipar gebelere, doğum sonu döneme hazırlık eğitiminin doğum sonrası depresyon riski üzerine etkisini değerlendirmek amacıyla yapılmış kontrol gruplu deneysel bir çalışmadır. Gereç ve Yöntemler: Araştırmanın örneklemini kontrol grubunda 97, müdahale grubunda 85 kişi olmak üzere 182 kadın oluşturmuştur. Çalışma için etik kurul onayı ve kadınlardan bilgilendirilmiş onam alınmıştır. Müdahale grubundaki kadınlara gebeliklerinin 28-32. Haftalarında doğum sonu döneme hazırlık eğitimi verilmiştir. Verilerin değerlendirilmesinde ki-kare, Fisher, MC Pearson, Student t ve Mann Whitney U testleri kullanılmıştır. Bulgular: Çalışmaya katılan müdahale grubundaki kadınların toplam depresyon puanının (53,00±16,70) kontrol grubuna (61,54±22,33) göre daha düşük olduğu, iki grup arasındaki farkın önemli olduğu belirlenmiştir (p<0,05). Ayrıca kendine zarar verme, uyuma ve yeme bozukluğu alt boyutlarında iki grup arasında bir farklılık görülmezken (p>0,05), duygusal değişkenlik, suçluluk ve anksiyete alt boyutlarında depresyon puanının müdahale grubunda önemli ölçüde düşük olduğu bulunmuştur (p<0,05). Müdahale grubundaki kadınlardan kırsal bölgede yaşayan, ortaokul ve altı eğitim seviyesine sahip olan, çalışmayan, gelir durumu düşük, 23 yaş ve altında olanların depresyon puanının kontrol grubuna göre daha düşük olduğu ve gruplar arasındaki farkın da önemli olduğu tespit edilmiştir (p<0,05). Sonuç: Sonuç olarak doğum sonu döneme hazırlık eğitiminin doğum sonrası depresyon riski üzerine etkili olduğu söylenebilir.