2678 Viewed939 Downloaded
Evaluation of an Education About Neural Tube Defects and Folic Acid for Vocational High School Girls Students
Meslek Liseli Kız Öğrencilere Uygulanan Nöral Tüp Defektleri ve Folik Asit Konulu Eğitimin Değerlendirilmesi
Aliye MANDIRACIOĞLUa, Hilal BATIb, Özlen TURGULc, Sibel AKKOLd, Nurdan ANLId
aHalk Sağlığı AD,
bTıp Eğitimi AD, Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi,
cSağlık Bakanlığı Bahçelievler, 13 No'lu Aile Sağlığı Merkezi,
dTürkiye Spina Bifida Derneği, İzmir
Turkiye Klinikleri J Gynecol Obst. 2012;22(3):141-6
Article Language: TR
Copyright Ⓒ 2024 by Türkiye Klinikleri. This is an open access article under the CC BY-NC-ND license (
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/)
ÖZET
Amaç: Perikonsepsiyonel dönemde folik asit suplementasyonunun nöral tüp defektleri (NTD)'nin görülme sıklığının azalmasını sağladığı belirlenmiştir. Bu çalışmanın amacı, meslek lisesine devam eden kız öğrencilerin folik asit vitamini ve NTD hakkında bilgi edinmesini sağlamaktır. Gereç ve Yöntemler: Dört meslek lisesindeki 639 kız öğrenciye folik asit vitamini ve NTD hakkında eğitim verilmiş, konuyla ilgili film gösterilmiş ve broşür dağıtılmıştır. Eğitim öncesi ve sonrasında bilgilerini değerlendiren testler uygulanmıştır. Bulgular: Eğitim öncesinde folik asitin doğumsal anomalileri önlediğini belirten öğrencilerin oranı %8,3'tür. Eğitim öncesinde öğrencilerin %7,4'ü NTD'nin doğumsal bir kusur olduğunun, %5,8'i folik asitin özellikle bebeğin sinir sisteminin gelişiminde önemli olduğunu bilmişlerdir. Eğitim öncesi, hamilelikte NTD tanısı konabileceğini öğrencilerin %5,9'u bilmişlerdir. Eğitim öncesi, NTD'ye eşlik eden sağlık sorunlarını büyük bir çoğunluğu bilmediği saptanmıştır. Eğitim öncesi ve sonrası uygulanan testlerden alınan puanlar farklı bulunmuştur. Eğitim sonrasında öğrencilerin bilgi düzeyleri anlamlı düzeyde artış göstermiştir. Sonuç: Liseli kız öğrencilerinin konuyla ilgili eğitimleri NTD ve folik asit vitamini hakkında farkındalık sağlamaktadır. Sağlıklı beslenme davranışlarının geliştiği bu dönemde yapılan eğitimler sağlıklı kuşakların yetiştirilmesinde önemlidir.
ABSTRACT
Objective: It is established that the folic acid supplementation during the periconceptional period provide reduction of neural tube defects (NTD). The aim of this study was to create an awareness of female vocational high school students about NTD and folate. Material and Methods: Six hundred thirty nine female students in four vocational high schools in Izmir were trained at their schools on "folic acid vitamin and NTD". The students filled pre- and post-training tests to assess the trainings. The students received a traning, a film and the brochures regarding inadequate folic acid intake and neural tube defects. Results: Before the training session 8.3% of girls knew that folic acid prevented birth defects. Of girls, 5.8% knew that folic acid plays an important role in the development of the nervous system. In addition 5.9% of the students knew that NTD can be diagnosed during pregnancy. Most of the students did not know certain health problems that are associated with the NTD. After the training, a statistically significant difference has been observed between the pre-test and post test mean score of knowledge of the students. After the training, students' level of knowledge has increased. Conclusion: Training the high school girl population provides awareness regarding importance of the folic acid supplemantation, because this is a critical period for developing healthy nutrition habits.